Vážení,
po třech letech používání vozu Kia Cerato  LX+ 1.5  Crdi  bych se rád podělil s vlastníky stejného  typu  vozu o  zkušenosti s jeho provozem
Vůz jsem koupil po zralé úvaze v roku 2006. Můj záměr koupit  auto s naftovým motorem  po roce 2004  narážel jednak na  nepřiměřené vysoké ceny naftových vozů  a  dále na skutečnost ,že tento druh  vozů  byl v té době  ve velké většině vybaven motory o obsahu větším  než 1850 ccm, což znamenalo vysokou platbu   za povinné ručení. Dále  existovala   omezená  nabídka motorů typu common rail. Z uvedeného pro mě vyplynulo, že  vozy Škoda Oktávie  musím  jednoznačně  zamítnout, protože  jejich motory neměly uvedený systém vstřikování  a nebyly proto na odpovídající technické  úrovni.  Také jejich hlukový projev mě přiliž neuspokojoval.
 V tehdejší nabídce  firmy Kia byl u vozu Cerato nabízen motor 1.5  Crdi 75 kW, ale s poznámkou ,že není dosud homologován pro Č.R. To se stalo v roce 2005
Vůz jsem koupil v dubnu 2006. Nabízená výbava LX+ byla velmi dobrá.(Chyběl  pouze palubní počítač). Po prvních km jsem zjistil ,že nafta je něco jiného než benzin ,ale po krátké době jsme se dohodli.První a zatím poslední závadou  byl průsak oleje pod jedním z  vstřikovačů . Ten byl, po několika nepříjemných peripetiích, odstraněn a od té doby nemám žádné potíže. Spotřeba se ustálila na 5.4 l /100km . Jezdíme  většinou pouze dva  na  tratích do 80 km z Prahy a zpět.(To znamená na 160 km,50 km po Praze) Při delším tratích jsem se dostal pod 5.0 l.  Rychlost přizpůsobuji  situaci na silnicích ,tak  abych nikomu nepřekážel; S ohledem na osobní bezpečnost překračuji zákonné limity pouze výjimečně. Nenechá si ovšem nic líbit.  Tímto způsobem jsem najel 40000 km. 
Pohodlí jízdy je výborné. Manželka ( také řidič),která mě u našeho minulého vozu 
Opel Astra G 1,6 16 V HB při jízdě přes silniční  retardéry peskovala pro její pochroumanou páteř slovy „Nemůžeš jet opatrněji“, nemá v současnosti se stejnou situací žádný problém.
Pohodlí jízdy je pravděpodobně výsledkem dobře navržené spolupráce podvozku (odpružení a nastavení tlumičů) a velice pohodlných sedadel,která  považuji za nejlepší na kterých jsem jezdil (samozřejmě pro danou nižší střední tříd).
Akcelerace vozu je zcela vyhovující , zejména v kopcích. Občas si  vychutnám  závodníky ,kteří moje šidítko nechtějí vzít na vědomí. 
Výborný je systém imobilizeru včetně červeného tlačítka u klíče(to platí zvláště o jeho dosahu). Topení , manuální klimatizace  a jejich regulace je na standardní úrovni. Prostor ve předu i v zadu je příkladný a lze jej srovnat s Kiou Ceed. Velmi  se bavím ,když redaktoři odborných časopisů srovnávají  prostorově  Kiu Ceed s vozem Škoda Fabia II a vyjde jim ,že Fabia je na to lépe. 
Spotřeba oleje zanedbatelná .Olej mě doposud nikde neprosakuje (alespoň o to nevím). U cen  servisních prací  je nutný průzkum trhu. Mě se osvědčil servis Dolnis v Praze. 
 Nevím proč se v testech Cerata objevovala kritika na posílení řízení ,na průměr a tloušťku volantu.V interiéru   považuji  použité měkčené  materiály u přístrojové desky a u 
bočních výplní dveří za známku bezpečnosti.
K řízení a k jeho reakcím na pohyb volantem nemám připomínek.
Co se vymyká naprosto standardu je objem palivové nádrže. Přestože je v manuálu uvedena hodnota 55 l realita odpovídá spíše 65 l. Na jednu nádrž ujedu cca  1100 km. Tankuji tedy ročně  asi 14x.
A nyní také zápory.Řazení se chová občas nevyzpytatelně , zřejmě je náladové. Někdy v pohodě a někdy to není zrovna nejlepší.Zavazadlový prostor je velmi nízký. U předních sedadel jsou sice na obou  slunečních clonách zrcátka ale  za chybějící osvětlení  bych konstruktérům dal nedostatečnou. Přitom ve verzi  EX  je tato záležitost v pořádku.
 Design interiéru   je po stránce funkce  v pořádku ,po stránce estetické odpovídá roku 2000 nebo dřívějšímu ,tedy nic moc.  Také  systém el.stahování oken mě zrovna nevyhovuje.Jako značný nedostatek považuji absenci informací o vnější  teplotě a datumu dne. Nepovedený je údaj času v americkém způsobu vyjádření am nebo pm.
Samostatnou kapitolou je  vnitřní hlučnost.Hluk  naftového motoru je s ohledem na způsob vstřikování asi v běžné normě.Za nepřiliž povedené považuji odhlučnění podvozku. Tato poznámka může být ale velmi subjektivní ,protože jsem  alergický na jakékoliv nadměrné decibely.
  
Uvedené skutečnosti mohou být    podrobeny kritice, přestože  se domnívám, že jsem se snažil být  objektivní .Proto si také myslím  se ,že mohou být podkladem  pro širší diskusi ,  která  by pomohla  odstranit zavádějících a naprosto neobjektivních informace , uváděné občas na  stránkách „ nejmenovaných odborných časopisů“, které  jsou evidentně poplatné heslu „koho chleba jíš toho píseň zpívej. Malá ukázka na neprofesionalitu a neznalost základů termodynamiky bylo podivení nad funkcí odmlžování předního skla ,kdy se pisatel na jednom odborném webu  divil,když se mu u Cerata zapínala při odmlžování  automaticky klimatizace a vnitřní cirkulace  
V Praze   1.3.2009.							Fed.
			
			
									
						
										
						Zkušenosti s Ceratem LX+ 1.5 CRDI
- Reklama